Piagam Pelanggan
- admin.mpkbbri
- STATISTIK
” Mewujudkan Bandar Raya Islam yang Berdikari dan sempurna ”
Piagam Pelanggan Majlis Perbandaran Kota Bharu Bandar Raya Islam
MOTTO
MEMBANGUN BERSAMA ISLAM
1) KAWALAN BANGUNAN
- Memastikan segala khidmat nasihat perancangan dilayan dengan baik melalui perkhidmatan kaunter yang disediakan.
- Memastikan permohonan Perintah Pembangunan dan Pecah Sempadan / Pelan Tatatur bagi projek kecil diluluskan dalam masa 21 hari dari tarikh permohonan didaftarkan.
- Memastikan permohonan Perintah Pembangunan Dan Pecah Sempadan bagi projek besar diluluskan 30 hari dari tarikh permohonan didaftarkan.
- Memastikan ulasan sewa / milik dan ubah syarat tanah dikemukakan semula ke Pejabat Tanah Dan Jajahan dalam tempoh 21 hari dari tarikh permohonan diterima.
- Memastikan edaran fail-fail Jabatan Bangunan dikembalikan dalam masa 2 minggu.
- Memastikan setiap perancangan yang dirangka dapat memenuhi inspirasi penduduk perbandaran kearah menjadikan perbandaran sebagai tempat yang selesa untuk didiami, bekerja dan berekreasi.
2) JABATAN UNDANG-UNDANG
- Menyemak dan menyempurnakan perjanjian penyewaan, pajakan, dan sebagainya (tidak termasuk perjanjian usahasama) dalam tempoh Tiga Puluh (30) hari dari tarikh arahan diterima.
- Mengurus Notis Tindakan Mahkamah ke atas kompaun-kompaun yang dirujuk dalam tempoh Empat Belas (14) hari.
3) PENGUATKUASAAN
- Menerima dan memproses tuntutan ke atas barang sita/rampasan 3 hari selepas tindakan sita/rampasan dibuat.
- Menyemak setiap pertanyaan kompaun dalam masa 15 minit.
- Mengeluarkan surat akuan terima dengan serta merta kepada pengadu yang hadir sendiri dan dalam masa 7 hari bekerja melalui surat, email, telefon serta akhbar.
- Memaklumkan keputusan penyelesaian siasatan atau semakan aduan kepada pangadu tidak melebihi 7 hari bekerja setelah keputusan dibuat.
5) PEROLEHAN
- Memenuhi tempahan jabatan /bahagian dalam masa 2 minggu.
- Memastikan pengeluaran barang dari setor dalam masa 10 minit.
6) TEKNOLOGI MAKLUMAT
- Menyelesaikan masalah kerosakan teknikal dan kemudahan ICT dalam tempoh 3 hari bekerja.
7) PENGURUSAN PASAR DAN PENJAJA
- Memproses permohonan lesen penjaja/pasar dalam tempoh 30 hari dari tarikh permohonan.
- Memproses permohonan lesen sementara dalam tempoh 7 hari dari tarikh permohonan.
- Memastikan permohonan perintah pembangunan dan pecah sempadan bagi projek kecil diluluskan dalam masa 21 hari dari tarikh permohonan didaftarkan
- Memastikan permohonan perintah pembangunan dan pecah sempadan bagi projek besar diluluskan dalam masa 30 hari dari tarikh permohonan didaftarkan.
- Memastikan ulasan sewa/milik dan ubahsyarat tanah dikemukakan semula ke pejabat tanah dan jajahan dalam tempoh 21 hari dari tarikh permohonan diterima
- Memastikan edaran fail-fail Jabatan Bangunan dikembalikan dalam masa 2 minggu
9) KEJURUTERAAN
- Memastikan semua permohonan bagi kemudahan infrastruktur seperti mengetar jalan, perlongkangan dan lampu jalan disiasat dan di jawab dalam masa 14 hari dengan syarat ianya lengkap dengan pelan-pelan lokasi
- Meluluskan permohonan pembinaan infrastruktur persendirian seperti kerja tanah, perparitan, pembetungan dan jalan dalam masa 4 minggu bagi yang kurang daripada 10 unit dan 10 minggu bagi yang melebihi 10 unit dengan syarat ianya disertakan dengan dokumen-dokumen yang lengkap.
10) PENTADBIRAN
- Menyediakan minit mesyuarat dalam masa Tiga (3) hari.
- Mendapatkan maklum balas mesyuarat dalam masa Tujuh (7) hari selepas minit mesyuarat diadakan.
- Memastikan urusan tuntutan insuran berkelompok kakitangan diselesaikan dalam masa Lima (5) hari bekerja.
- Memastikan urusan pinjaman kenderaan dan komputer kakitangan diselesaikan dalam masa Dua (2) minggu.
- Menguruskan edaran laporan Pasukan Pemantauan kepada jabatan yang berkaitan supaya diambil tindakan susulan dalam masa Tujuh (7) hari daripada tarikh laporan diedarkan.
- Meluluskan plan projek yang menepati kehendak jabatan ini dalam masa 1 minggu.
- Memberi sokongan SKD bagi permohonan-permohonan yang menepati syarat-syarat Jabatan ini dalam masa 1 minggu.
- Menghantar tempahan bunga-bunga berpasu 1 hari sebelum majlis/upacara berlangsung.
- Menyempurnakan kerja-kerja menebang, memangkas dan mengandam pokok-pokok yang dilaporkan dalam jangkamasa 2 minggu dengan syarat mematuhi kehendak-kehendak Jabatan ini.
12) MEKANIKAL
- Melaksanakan pembaikan kenderaan/jentera dalam masa 2 hari.
- Melaksana servis kenderaan/jentera dalam masa 3 jam.
- Menyegerakan baikpulih tayar dalam masa 2 jam.
13) LETAK KERETA
- Pengeluaran stiker bermusim kepada pemohon dalam tempoh 10 minit.
- Memproses dan mengeluarkan stiker khas kepada pemohon selepas mendapat kelulusan daripada YDP / SU dan Penolong Pengarah Letak Kereta dalam tempoh 10 minit.
14) UNIT PUSAT SETEMPAT (OSC)
- Menerima dan Menyemak Permohonan yang diterima dengan lengkap serta membuat edaran kepada jabatan memperoses iaitu jabatan teknikal dalaman atau luaran dalam tempoh 2 hari iaitu bagi permohonan.
- Memantau dan menerima ulasan dari Jabatan Teknikal Dalaman dan luaran dalam tempoh 7 hari dari tarikh.
- Mengeluarkan surat panggilan Mesyuarat Jawatankuasa Pusat Setempat (OSC) kepada jabatan teknikal luaran dan dalaman dalam tempoh 5 hari sebelum tarikh.
- Mengadakan Mesyuarat Jawatankuasa Pusat Setempat (OSC) sebanyak 2 kali sebulan seperti yang telah ditetapkan.
- Mengeluarkan Minit Mesyuarat Jawatankuasa Pusat Setempat (OSC) dalam tempoh 7 hari.
- Memaklumkan keputusan Mesyuarat Jawatankuasa Pusat Setempat (OSC) kepada pelanggan dalam tempoh 5 hari.
Statistik e-Perkhidmatan
- admin.mpkbbri
- STATISTIK
Statistik e-Perkhidmatan
Transaksi Perkhidmatan Online 2024
|
|
Bulan |
|||||||||||
Jan |
Feb |
Mac |
April |
Mei |
Jun |
Julai |
Ogos |
Sept |
Okt |
Nov |
Dis |
||
1 | Pembelian Borang Tender (eTender) | 0 | 20 | 5 | 7 | 9 | 5 | 10 | 9 | 5 | 3 | 0 | 0 |
2 | Tempahan Padang Online | 128 | 190 | 63 | 83 | 158 | 156 | 156 | 110 | 150 | 100 | 17 | 0 |
3 |
Aduan Awam |
91 | 70 | 78 | 86 | 118 | 64 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4 | E-Meeting | 4 | 10 | 12 | 10 | 12 | 12 | 13 | 5 | 0 | 5 | 0 | 0 |
5 |
E-sms (Pemakluman Mesyuarat) |
23 | 22 | 49 | 39 | 50 | 35 | 50 | 35 | 50 | 34 | 11112 | 0 |
Transaksi Perkhidmatan Online 2023
|
|
Bulan |
|||||||||||
Jan |
Feb |
Mac |
April |
Mei |
Jun |
Julai |
Ogos |
Sept |
Okt |
Nov |
Dis |
||
1 | Semakan Cukai Online (e-Taksiran) | ||||||||||||
2 | V-Care (Laporan Sistem Pemantauan Bandar) | 4 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3 |
Aduan Awam |
118 | 100 | 87 | 55 | 94 | 68 | 75 | 91 | 88 | 85 | 60 | 81 |
4 | E-Meeting | 2 | 7 | 10 | 6 | 11 | 10 | 10 | 8 | 14 | 12 | 11 | 17 |
5 |
E-sms (Pemakluman Mesyuarat) |
18 | 26 | 64 | 33 | 38 | 39 | 36 | 24 | 43 | 40 | 2 | 41 |
Transaksi Perkhidmatan Online 2022
Bil |
|
Bulan |
|||||||||||
Jan |
Feb |
Mac |
April |
Mei |
Jun |
Julai |
Ogos |
Sept |
Okt |
Nov |
Dis |
||
1 | Semakan Cukai Online (e-Taksiran) | 3200 | 1456 | 1055 | 761 | 2750 | 5456 | 20801 | 15882 | 5701 | 13142 | 10234 | 9456 |
2 | WeCare 2.0 (Laporan Sistem Pemantauan Bandar) | 36 | 34 | 38 | 2 | 0 | 0 | 28 | 39 | 21 | 33 | 25 | 40 |
3 |
Aduan Awam |
98 | 85 | 102 | 57 | 90 | 89 | 68 | 112 | 110 | 102 | 98 | 86 |
4 | E-Meeting | 1 | 7 | 19 | 15 | 6 | 15 | 7 | 12 | 15 | 14 | 13 | 14 |
5 |
E-sms (Pemakluman Mesyuarat) |
10 | 22 | 44 | 38 | 21 | 36 | 26 | 40 | 37 | 25 | 20 | 23 |
Transaksi Perkhidmatan Online 2021
Bil |
|
Bulan |
|||||||||||
Jan |
Feb |
Mac |
April |
Mei |
Jun |
Julai |
Ogos |
Sept |
Okt |
Nov |
Dis |
||
1 | Semakan Cukai Online (e-Taksiran) | 1256 | 966 | 852 | 745 | 852 | 2333 | 1256 | 756 | 560 | 852 | 952 | 1243 |
2 | V-Care (Laporan Sistem Pemantauan Bandar) | 29 | 29 | 63 | 34 | 33 | 31 | 17 | 39 | 33 | 32 | 34 | 52 |
3 |
Aduan Awam |
131 | 75 | 100 | 63 | 59 | 37 | 63 | 63 | 103 | 75 | 106 | 103 |
4 | E-Meeting | 5 | 8 | 14 | 10 | 4 | 3 | 5 | 10 | 8 | 9 | 15 | 10 |
5 |
E-sms (Pemakluman Mesyuarat) |
16 | 25 | 61 | 25 | 15 | 4 | 9 | 16 | 15 | 26 | 25 | 30 |
Transaksi Perkhidmatan Online 2020
|
|
Bulan |
|||||||||||
Jan |
Feb |
Mac |
April |
Mei |
Jun |
Julai |
Ogos |
Sept |
Okt |
Nov |
Dis |
||
1 | Semakan Cukai Online (e-Taksiran) | 1345 | 1645 | 901 | 855 | 1055 | 2555 | 1023 | 863 | 752 | 833 | 967 | 956 |
2 | V-Care (Laporan Sistem Pemantauan Bandar) | 46 | 60 | 30 | 0 | 0 | 53 | 23 | 38 | 48 | 44 | 44 | 46 |
3 |
Aduan Awam |
96 | 80 | 63 | 18 | 30 | 81 | 85 | 89 | 105 | 133 | 122 | 92 |
4 | E-Meeting | 1 | 2 | 9 | 0 | 0 | 12 | 9 | 11 | 13 | 13 | 13 | 15 |
5 |
E-sms (Pemakluman Mesyuarat) |
37 | 36 | 46 | 0 | 7 | 25 | 33 | 27 | 60 | 41 | 41 | 39 |
Transaksi Perkhidmatan Online 2019
Bil |
|
Bulan |
|||||||||||
Jan |
Feb |
Mac |
April |
Mei |
Jun |
Julai |
Ogos |
Sept |
Okt |
Nov |
Dis |
||
1 | Semakan Cukai Online (e-Taksiran) | 1305 | 1863 | 1222 | 900 | 820 | 2500 | 1232 | 955 | 860 | 755 | 620 | 1300 |
2 | Permohonan Stiker Letak Kereta | 11 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3 | V-Care (Laporan Sistem Pemantauan Bandar) | 50 | 55 | 66 | 74 | 26 | 84 | 67 | 57 | 69 | 60 | 32 | 40 |
4
|
OSC Online MPKB – Permohonan |
62 | 53 | 65 | 76 | 52 | 35 | 57 | 46 | 33 | 59 | 32 | 0 |
5 |
Aduan Awam |
113 | 71 | 83 | 75 | 52 | 81 | 100 | 85 | 79 | 79 | 52 | 89 |
6 | E-Meeting | 8 | 6 | 11 | 9 | 11 | 5 | 15 | 10 | 7 | 12 | 10 | 12 |
Transaksi Perkhidmatan Online 2018
Bil |
|
Bulan |
|||||||||||
Jan |
Feb |
Mac |
April |
Mei |
Jun |
Julai |
Ogos |
Sept |
Okt |
Nov |
Dis |
||
1 | Semakan Cukai Online (e-Taksiran) | 1154 | 872 | 729 | 536 | 310 | 169 | 884 | 852 | 756 | 533 | 560 | 855 |
2 | Permohonan Stiker Letak Kereta | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 3 | 5 | 3 | 1 | 4 | 9 | 5 |
3 | V-Care (Laporan Sistem Pemantauan Bandar) | 22 | 33 | 22 | 4 | 22 | 21 | 30 | 30 | 32 | 53 | 2 | 31 |
4
|
OSC Online MPKB – Permohonan |
0 | 0 | 0 | 0 | 29 | 40 | 50 | 41 | 42 | 77 | 29 | 47 |
5 |
Aduan Awam |
51 | 45 | 44 | 40 | 37 | 52 | 83 | 75 | 50 | 88 | 59 | 104 |
6 | E-Meeting | 4 | 10 | 17 | 7 | 7 | 7 | 8 | 10 | 9 | 13 | 8 | 18 |
Transaksi Perkhidmatan Online 2017
|
|
Bulan |
|||||||||||
Jan |
Feb |
Mac |
April |
Mei |
Jun |
Julai |
Ogos |
Sept |
Okt |
Nov |
Dis |
||
1 | Semakan Cukai Online (e-Taksiran) | 1365 | 1664 | 991 | 811 | 1106 | 1423 | 2069 | 1027 | 755 | 807 | 749 | 997 |
2 | Permohonan Stiker Letak Kereta | 5 | 3 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3 | V-Care (Laporan Sistem Pemantauan Bandar) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4
|
OSC Online MPKB – Permohonan |
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5 |
Aduan Awam |
91 | 93 | 83 | 69 | 87 | 52 | 131 | 99 | 54 | 81 | 65 | 86 |
6 | E-Meeting | 9 | 11 | 10 | 12 | 5 | 8 | 6 | 13 | 6 | 13 | 11 | 13 |
Pencapaian Piagam Pelanggan
- admin.mpkbbri
- STATISTIK
Pencapaian Piagam Pelanggan
LAPORAN PENCAPAIAN PIAGAM PELANGGAN
MAJLIS PERBANDARAN KOTA BHARU BANDAR RAYA ISLAM (MPKB-BRI)
BAHAGIAN PENGUATKUASA
pdf
LAPORAN PENCAPAIAN PIAGAM PELANGGAN PENGUATKUASA TAHUN 2019
(233 KB)
pdf
LAPORAN PENCAPAIAN PIAGAM PELANGGAN PENGUATKUASA TAHUN 2020
(233 KB)
pdf
LAPORAN PENCAPAIAN PIAGAM PELANGGAN PENGUATKUASA TAHUN 2021
(234 KB)
BAHAGIAN TEKNOLOGI MAKLUMAT
pdf
LAPORAN PENCAPAIAN PIAGAM PELANGGAN BHG TEKNOLOGI MAKLUMAT 2019
(232 KB)
pdf
LAPORAN PENCAPAIAN PIAGAM PELANGGAN BHG TEKNOLOGI MAKLUMAT 2020
(231 KB)
pdf
LAPORAN PENCAPAIAN PIAGAM PELANGGAN BHG TEKNOLOGI MAKLUMAT 2021
(232 KB)
BAHAGIAN PASAR & PENJAJA
pdf
LAPORAN PENCAPAIAN PIAGAM PELANGGAN BHG PENJAJA TAHUN 2019
(190 KB)
pdf
LAPORAN PENCAPAIAN PIAGAM PELANGGAN BHG PENJAJA TAHUN 2020
(188 KB)
pdf
LAPORAN PENCAPAIAN PIAGAM PELANGGAN BHG PENJAJA TAHUN 2021
(189 KB)
BAHAGIAN PENTADBIRAN
pdf
LAPORAN PENCAPAIAN PIAGAM PELANGGAN PENTADBIRAN TAHUN 2019
(213 KB)
pdf
LAPORAN PENCAPAIAN PIAGAM PELANGGAN PENTADBIRAN TAHUN 2020
(213 KB)
pdf
LAPORAN PENCAPAIAN PIAGAM PELANGGAN PENTADBIRAN TAHUN 2021
(212 KB)
BAHAGIAN PERANCANG BANDAR
pdf
LAPORAN PENCAPAIAN PIAGAM PELANGGAN PERANCANG BANDAR TAHUN 2019
(19 KB)
pdf
LAPORAN PENCAPAIAN PIAGAM PELANGGAN PERANCANG BANDAR TAHUN 2020
(19 KB)
pdf
LAPORAN PENCAPAIAN PIAGAM PELANGGAN PERANCANG BANDAR TAHUN 2021
(18 KB)